Pages

30/12/2011

Telecomunicatii in Europa

Tehnologiile mobile de telecomunicatii s-au dezvoltat in generatii succesive. Prima generatie (1G), a aparut in anii 1950. A doua generatie (2G), sau tehnologia GSM, este utilizata masiv, dar concurata in toata lumea de o a treia generatie (3G).
Tehnologia mobila in Europa s-a dezvoltat diferit fata de SUA. Suedia a fost una dintre primele tari cu un sistem automat in functiune in 1956. Autoritatile nationale de telecomunicatii din Scandinavia au luat doua decizii importante in 1969-1971. Prima decizie a fost luata in 1969 si prevedea inceperea activitatii de standardizare privind viitorul celular analog NMT standard. Un grup de lucru a fost infiintat si numit Grupul Nordic de Telefonie Mobila, NMT-Group. A doua decizie a fost de a construi manual retele de telecomunicatii mobile cu acoperire la nivel national pentru a satisface cererea clientului. In Suedia aceasta decizie a fost insotita de o alta, aceea de a lasa piata telefoniei mobile libera.
La inceputul anilor 1980 au existat multe standarde diferite de telefonie mobila. Atunci cand Departamentul de Comert si Industrie si cei doi operatori de retea din Regatul Unit (British Telecom si Cellnet) alegeau standardul noului sistem de telefonie mobila, ei au comparat NMT-ul cu: un sistem standard japonez utilizat in intreaga lume din 1979 de catre Nippon Telephone & Telegraph (NTT), cu sistemul german C450 (sistem dezvoltat de catre Alcatel si Philips numit MATS-E) si AMPS, sistemul standard al SUA. Sistemul standard al SUA a fost gasit util pentru indeplinirea cerintelor pietei britanice. Standardul a fost disponibil de la mai multi furnizori si a permis o capacitate suficienta deoarece a operat la o banda de frecventa cu doar 70Mhz mai mica decat banda de 900Mhz.

29/12/2011

Internetul in Europa



Exista 475 milioane de utilizatori de internet in Europa, din cei 1.97 miliarde in intreaga lume.
Europa detine 24.2% din utilizatorii de internet la nivel mondial.
Europa, in ansamblul sau, are de doua ori mai multi utilizatori de internet decat SUA.
Tara cu cei mai multi utilizatori de internet din Europa este Germania, cu 65 de milioane, la polul opus aflandu-se Vaticanul, cu 93 de utilizatori (dintr-o populatie totala de 829 de locuitori).
Zece tari europene au mai mult de 10 milioane de utilizatori de internet.
Media accesului la internet in Europa este de 58.4%.
Tara cu cel mai mare acces la internet este Islanda cu 97.6 %, urmata de Norvegia cu 94.8 % si Suedia cu 92.5%. Acestea sunt singurele tari cu acces la internet mai mare de 90%. Prin comparatie, SUA are un procent de 77.3% in ceea ce priveste accesul la internet.
In concluzie, desi Europa are aproape de doua ori mai multi utilizatori de internet decat SUA, este un continent mult mai fragmentat, cu diferite tari si limbi.

13/12/2011

Infrastructura Europei

Infrastructura de transport este fundamentala pentru buna functionare a pietei interne, pentru mobilitatea persoanelor si a marfurilor si pentru o coeziune economica, sociala si teritoriala a Uniunii Europene. Cele 27 de state ale UE totalizeaza 5 milioane de km de drumuri pavate, din care 65000 de km sunt reprezentati de autostrazi, 212800 de km linii de cale ferata, din care 110.458 de km sunt electrificate si 42709 de km de cai navigabile interioare. Valoarea totala a investitiilor in infrastructura de transport, in perioada 2000-2006 a fost de 859 miliarde de euro.
Cele mai multe dintre aceste infrastructuri de transport au fost elaborate in cadrul spatiilor de politica nationala. In scopul de a stabili o retea multimodala unica, care sa integreze retelele terestre, maritime si aeriene pe intreg teritoriul UE, factorii politici de decizie europeni au decis sa stabileasca reteaua Trans-Europeana de transport, permitand marfurilor si persoanelor sa circule usor si rapid intre statele membre si asigurarea conexiunilor internationale.

12/12/2011

Administratie legislativa si infractionalitatea in Europa

Legea Penala este o zona destul de bine cunoscuta a legii. Majoritatea oamenilor au o idee despre ceea ce este Legea Penala; aceasta acopera infractiuni, urmarirea penala si apararea. Ea cuprinde normele si legile scrise de catre Congres si legislatorii de stat care se ocupa cu orice activitate criminala care a cauzat prejudicii publicului larg. De asemenea, include decizii luate de catre instantele de apel care definesc si interpreteaza legislatia penala si reglementeaza procedura penala, in absenta unor reguli clare legiferate. Ca atare, aceasta acopera o gama foarte larga de subiecte si probleme. Legea penala invaluie procedura penala folosita, incercand condamnarea si incarcerarea inculpatilor condamnati pentru crime, precum si regulamentul cu privire la modul in care suspectii sunt investigati, acuzati si judecati. Legea penala este de obicei aplicata prin intermediul Guvernului. Statul, prin intermediul unui procuror, initiaza procesul. Unele subcategorii ale legii penale includ: Legea Penala Materiala,procedura penala, precum si problemele speciale care apar in administrarea si punerea in aplicare a justitiei penale. Legea penala substantiala se ocupa cu "esenta" legii. Aceasta identifica care sunt crimele, clasificarile lor (de exemplu, infractiuni minore, contraventii, crime) si modul in care acestea ar trebui incadrate, precum si sanctiunile posibile. Statul penal determina care instante au jurisdictie asupra caror cazuri si cine va fi responsabil pentru urmarirea penala a acestora.
Procedura penala recupereaza scaparile Legii Penale Substantiale. Se ocupa cu punerea in aplicare a acestor legi. Cel mai important, abordeaza modul in care un individ acuzat de o infractiune poate fi tratat, judecat si, in special, drepturile constitutionale ale indivizilor. De asemenea acopera regulile probelor, martorilor, investigatiilor si alte reguli asemanatoare. Cand cineva cere un proces ce i se cuvine, evoca dreptul sau la tacere, la un proces rapid sau la reprezentare juridica, aceasta este o parte a procesului de procedura penala.

08/12/2011

Administratia interna a Germaniei


Solutionarea Germaniei de dupa razboi s-a bazat pe ideea unui "stat social", uneori interpretata ca "o economie de piata sociala". Primul principiu central a fost acela ca dezvoltarea economica a fost cel mai bun mod de a obtine asistenta sociala. Structura serviciilor sociale a trebuit sa reflecte aceasta prioritate. Principiul este reprezentat cel mai clar, in stransa relatie cu serviciile, de pozitia oamenilor in piata fortei de munca. Beneficiile sociale sunt legate de venituri, iar cei fara carte de munca pot afla ca nu sunt acoperiti in situatii importante neprevazute. Mai putin clara, dar probabil, mai importanta este preocuparea generala pentru a se asigura ca, cheltuielile publice cu privire la bunastare este direct compatibila cu nevoia de dezvoltare si crestere economica.
In al doilea rand Economia Germana si Sistemul de Protectie Sociala s-a dezvoltat printr-o structura corporatista. Acest principiu a fost dezvoltat de Bismarck pe baza existentei asociatiilor de ajutor reciproc si ulterior a ramas baza pentru protectia sociala. Asigurarile sociale, care acopera costurile de sanatate, asistenta sociala si o mare parte a sistemului de mentinere a veniturilor, este gestionat de un sistem de fonduri independente.
In al treilea rand, se pune un accent puternic pe principiul "subsidiaritatii". Acest principiu se administreaza in Germania, in sensul ca ambele servicii trebuie sa fie descentralizate sau gestionate independent si ca nivelul de interventie al statului ar trebuie sa fie rezidual, asta implica circumstante limitate care altfel nu sunt acoperite in mod corespunzator.

07/12/2011

Administratia interna a Regatului Unit

Regatul Unit este un stat unitar in care administratia centrala conduce semnificativ cele mai multe activitati guvernamentale. Fiecare regiune are atat un Secretar de Stat si un departament administrativ situat in administratia centrala, cat si propriul executiv si propria adunare, care au rolul in anumite regiuni de ministere ale guvernului central. Legile care se aplica in Scotia si Irlanda de Nord sunt diferite de cele din Anglia si Tara Galilor. In consecinta, Parlamentul Scotian are o influenta mult mai mare decat Parlamentul Galez si Gucernul Scotian (un nume oarecum derutant, utilizat atat pentru guvern cat si pentru executiv) are rolul unui serviciu public al Scotiei, cu o politica sociala de sine statatoare. Structura administrativa in Irlanda de Nord este semnificativ diferita: serviciile sociale personale sunt responsabilitatea Consiliului de Sanatate (cum sunt in Republica Irlanda) si casele publice sunt administrate de Casa Executiva a Irlandei de Nord.
Acest cadru se schimba frecvent. Cele mai importante modificari au fost de reformare a Departamentului de Securitate Sociala din cadrul Departamentului de Munca si Pensii, transferul semnificativ al venitului de intretinere la Inland Revenue (acum HMRC pentru venitul Majiestatii Sale si Vamalitatii) precum si demolarea Departamentului de Transporturi, Regiunilor si Administratiei Locale, a carei responsabilitati cheie au fost plasate in cadrul Oficiului Primului Ministru Adjunct si au fost relocate in principal Comunitatilor si Administratiilor Locale.

06/12/2011

Administratia interna a Rusiei

Constitutia Federatiei Ruse nu prevedea numirea sistemului federal executiv intre organele legii federale si tocmai in 1997 legea constitutionala federala a stabilit acest regulament in cadrul Guvernului Federatiei Ruse. Prin urmare, sistemul a fost instituit prin decretele presedintelui Federatiei Ruse.
Ministerul Federatiei Ruse reprezinta un organism executiv federal, care desfasoara o politica de stat si supravegheaza un anumit domeniu de activitate, un minister care, de asemenea, coordoneaza activitatile altor organisme federale in domeniul sau in cazurile stabilite prin legi, decrete si rezolutii. Un minister este condus de un ministru (ministrul federal), care intra in Guvernul Federatiei Ruse.
Comitetul de Stat al Federatiei Ruse si Comisia Federala a Rusiei sunt organisme federale executive care impreuna realizeaza o coordonare interprofesionala de intrebari referitoare la jurisdictia lor si, de asemenea, la reglementarile functionale in anumite domenii de activitate. Un Comitet de Stat al Federatiei Ruse si o Comisie Federala a Rusiei sunt conduse, in consecinta, de un Presedinte de Comitet de Stat al Federatiei Ruse si un Presedinte al Comisiei Federale Ruse.

01/12/2011

Administratia interna a tarilor din Europa

Puterea executiva reprezinta motorul unui stat, care organizeaza, practic, viata fiecarei natiuni. Aceasta ramura a puterii include masa de baza a organelor de stat si cel mai mare numar de angajati bugetari. Aplicarea legilor fiind functia primara a puterii executive, ea cere in mod obiectiv realizarea activitatilor la nivel administrativ, care lovesc in mod inevitabil in drepturile si interesele cetatenilor, pe care le protejeaza sau le incalca.
Puterea executiva, mai precis, ministerele de aplicare a acesteia (Ministerul Apararii, Ministerul Afacerilor Interne, Securitatea, etc.) intruchipeaza obligatia de stat si astfel este un subiect de o atentie constanta din partea fortelor politice si a publicului, care nu doresc restrictii excesive de libertate.

09/11/2011

Administratie financiara si fiscala a statelor din Europa - Portugalia si Germania

In anul 1986, Portugalia a aderat la Comunitatea Economica Europeana, unul dintre predecesorii Uniunii Europene. Impreuna cu Spania a dus numarul statelor membre UE la 12. In 1995, Portugalia a aderat la zona fara-frontiere Schengen si a fost unul dintre membrii fondatori al zonei euro, introducand moneda euro la 1 ianuarie 1999. Bancnotele si monedele euro au intrat in uz general 3 ani mai tarziu, inlocuind moneda portugheza escudo.
Aderarea Portugaliei la UE a contribuit la cresterea economiei stabile, in mare parte prin cresterea comertului incurajat de costurile scazute ale fortei de munca din Portugalia si printr-un aflux de fonduri UE pentru proiecte de infrastructura. Inscrierea ulterioara a tarii in UEM a adus cursului de schimb stabilitate, inflatie mai mica si rate ale dobanzilor mai mici. Sectorul serviciilor devine cel mai mare angajator, depasind sectoarele traditionale din agricultura si fabricatie. Extinderea UE in Europa de Est a doborat avantajul istoric avut de Portugalia in segmentul fortei de munca ieftine.
Cu toate acestea procesul de integrare monetara a adus un numar de dezchilibre care au contribuit la o performanta economica slaba chiar si inainte de recenta criza financiara. Astfel de dezechilibre sunt, de asemenea percepute ca fiind alegeri politice deliberate exacerbate. Ca o urmare a crizei economice, PIB-ul Portugaliei se contracta cu 2,7% in 2008-2009, in mare parte din cauza reducerii cererii interne. Impactul asupra pietei fortei de munca si asupra finantelor publice a fost deosebit de sever. Rata somajului a crescut la 11% in 2010. In 2010-2011 tara a ajuns sub presiunea balonului deficitelor pentru a recastiga controlul bugetului. In luna mai a anului 2011, Portugalia a convenit sa ia masuri fiscale stricte ca urmare a unui acord de ajutor finaciar in valoare de 78 de miliarde de euro facut cu Uniunea Europeana si FMI.
Portugalia trebuie sa puna in aplicare un program de reforme complete pentru a-si mari potentialul de crestere pe termen lung, pentru a corecta dezechilibrele si a reporni programul de convergenta. Reformele trebuie sa se concentreze asupra eficientei firmelor, productivitatea si flexibilitatea fortei de munca si incurajarea gospodariilor pentru a economisi mai mult. In cea ce priveste finantele publice ale Portugaliei, politicile curente nu ar putea fi deajuns pentru a atinge o tinta de deficit de 3% pana in 2013 si ar fi nevoie de masuri suplimentare de consolidare.

04/11/2011

Administratie financiara si fiscala a statelor din Europa - Belgia, Grecia

Criza financiara globala a dus la o deteriorare puternica a finantelor publice din tarile UE. Viziunile sunt impartite in ceea ce priveste cea mai potrivita strategie de consolidare ce trebuie urmata, in special avand in vedere: calendarul de consolidare fiscala in raport cu calea de redresare economica care reflecta:
a) comertul dintre consolidare si stabilizare;
b) consolidarea fiscala, in contextul unui sistem bancar aflat in dificultate, unde canalul de credit este limitat si fara de care redresarea economica poate avea loc cu greu;
c) lipsa de ajustare a cursului de schimb in zona euro, care ar putea face mai dificil pentru tarile cu probleme de competivitate sa realizeze o consolidare fiscala cu succes.
In literatura de specialitate, privind consolidarea financiara, se gasesc numai dovezi partiale cu privire la aceasta problema. In prezenta unei crize financiare sistemice, repararea sectorului bancar este o conditie prealabila pentru ca o consolidare fiscala sa reuseasca reducerea nivelului datoriei, mai ales atunci cand consolidarile fiscale sunt bruste. Chiar si dupa ce sectorul bancar este reparat, desi consolidarile fiscale sunt mai viguroase ele au mai putin succes in absenta unei crize financiare. Dinamica datoriei curente in UE este nefavorabila si, in unele cazuri, cuplata cu cresterea deservirii costurilor datoriei si perspectivele de crestere s-au deteriorat mai mult justificand strategii diferentiate de consolidare in tarile UE.

03/11/2011

Administratie si structura politica in Europa - GERMANIA

Seful statului este presedintele, o pozitie in mare parte ceremoniala, ales pe o perioada incepand de la doi pana la cinci ani. Electoratul pentru Presedinte este cunoscut colectiv sub numele de Conventia Federala, care cuprinde toti membrii Bundestag-ului si un numar egal de membri numiti de legislaturi de stat - un total de 1244. Presedintele actual al CDU este Christian Wulff.
Seful guvernului este cancelarul (echivalent cu primul ministru britanic).





Actualul cancelar al CDU este Angela Merkel

Camera inferioara in sistemul politic german este Bundestagul. Membrii sai sunt alesi pentru patru ani. Metoda de alegere este cunoscuta sub numele de reprezentare proportionala de membru mixt (MMPR), un sistem mai complicat decat first-past-post, dar unul care da un rezultat mai proportional (o varianta a acestui sistem cunoscut sub numele de sistemul de membru suplimentar este utilizat pentru Parlamentul Scotian si pentru Adunarea Galeza.

02/11/2011

Administratie si structura politica in Europa - REGATUL UNIT AL MARII BRITANII

Sistemul politic Britanic este condus de o monarhie, dar, in esenta, competentele de monarh ca sef de stat ( Regina Elisabeta a II-a ) sunt ceremoniale.
Puterea cea mai importanta practic este data de alegerea unui membru al Parlamentului pentru a forma un guvern, dar invariabil monarhul urmeaza conventia conform careia aceasta oportunitate este acordata liderului partidului politic cu cele mai multe locuri in Camera Comunelor.
Parlamentul Britanic este adesea numit Westminster deoarece este gazduit intr-o cladire distinsa din centrul Londrei numita Palatul Westminster.
Camera Comunelor este camera inferioara, dar cu cea mai mare autoritate. Aceasta este prezidata de Presedintele Parlamentului. Spre deosebire de presedintele din Camera Reprezentantilor din SUA, postul este non-politic si, intr-adevar, prin conventie, partidele politice nu contesta circumscriptiile parlamentare detinute de catre presedinte.

Camera Lorzilor este camera superioara, dar are mai putina autoritate. Rolurile sale principale sunt sa revizuiasca legislatia si sa pastreze un control cu privire la Guvern prin examinarea activitatilor sale. Din 1911, puterea sa de a bloca "facturile banilor" se limiteaza la o luna si puterea sa de a bloca alte facturi se limiteaza la o sesiune, astfel incat in cele din urma nu poate bloca vointa Camerei Comunelor.
In sistemul politic britanic, aproape toata legislatia este propusa de Guvern si mare parte din ea provine de la promisiunile facute in manifesul partidului politic la ultimele alegeri. La inceputul fiecarei sesiuni anuale a Parlamentului, legi principale care trebuiesc luate in considerare sunt anuntate de catre regina intr-un discurs de deschidere a sesiunii anuale a Parlamentului.
Ideea partidelor politice a luat forma pentru prima data in Marea Britanie si Partidul Conservator pretinde a fi cel mai vechi partid politic din lume. Partidele politice au inceput sa se formeze in timpul razboaielor civile engleze 1640-1650. La inceput au fost regalisti si parlamentari, apoi conservatori si liberali. Intrucat liberalii au vrut sa reduca puterea monarhului, conservatorii au fost vazuti ca partid patriotic.
In practica, cea mai importanta persoana din sistemul politic britanic este primul-ministru.

01/11/2011

Administratie si structura politica in Europa - RUSIA


In Rusia sistemul politic a imbratisat de curand democratia, dar ramane profund viciat din punct de vedere al prerogativelor sale democratice. Constitutia din 1993 prevede competente solide pentru Presedinte. Presedintele are autoritatea de a emite decrete si directive care au putere de lege, fara revizuiri legislative, totusi constitutia spune ca acestea nu trebuie sa contravina acestui document sau altor legi. 
Primul-ministru este numit de catre presedinte cu aprobarea Dumei si este in poleposition pentru a ocupa postul de presedinte, in caz de deces sau demisie a presedintelui.

Camera deputatilor a Adunarii Federale Ruse este Duma de Stat. Este camera cea mai puternica, deci toate proiectele de lege, chiar si cele propuse de catre Consiliul Federatiei, trebuie sa fie mai intai luate in considerare de catre Duma de Stat. Cu toate acestea, Duma are puterea de a forta demisia Guvernului sever limitata. Se poate exprima un vot de neincredere in Guvern, cu votul majoritatii tuturor membrilor Dumei, dar presedintele poate sa ignore acest vot.
Camera superioara in cadrul Adunarii Federale Ruse este Consiliul Federatiei. Consiliul are 168 de membri, care sunt cunoscuti sub numele de senatori. Fiecare dintre cei 84 de subiecti federali din Rusia trimit doi membri in Consiliu.

31/10/2011

Continentul Europa - date demografice globale


Europa are in prezent o populatie de 731.000.000 de locuitori adica 11% din populatia Globului, ocupand locul trei in lume din acest punct de vedrere, dupa Asia si Africa. Cu o suprafata de 10.180.000 km patrati, Europa se situeaza pe penultimul loc ca suprafata ocupata.
Continentul Europa cuprinde un total de 46 de state din care 44 de state sunt integral in Europa si 2 state se extind atat in Europa cat si in Asia (Federatia Rusa si Turcia). 
27 dintre acestea alcatuiesc Uniunea Europeana (Belgia, Franta, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda , Danemarca, Irlanda, Regatul Unit, Grecia, Portugalia, Spania, Austria, Finlanda, Suedia, Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Bulgaria, Romania).
Aderarea tarilor est-europene la Uniunea Europeana a dus la un exod al populatiei catre centrul si vestul continentului. 

19/09/2011

Civilizatie si personalitati istorice din Europa

Europa a fost primul continent populat, la inceput de homo erectus si omul de neanderthal si apoi de homo sapiens (omul modern). Romania alturi de Bulgaria si Grecia sunt tari care detin dovezi ale asezarilor permanente antice ce dateaza din mileniul 7 i.Hr.

Prima civilizatie importanta a Europei a fost civilizatia greaca (elena) care si-a lasat amprenta asupra zonei Marii Mediterane si a Asiei Mici, apoi si asupra Africii acaparata ulterior de o civilizatie noua - civilizatia romana aparuta in sec 2 i.Hr. - ce a reusit sa se extinda in toata Europa.
Roma a fost pe rand regat, republica, apoi a devenit imperiul Roman. Primul imparat roman a fost Augustus insa Imperiul Roman a cunoscut cea mai mare expansiune sub domnia lui Traian care a cucerit, printre altele si Dacia (106 d.Hr.) condusa atunci de Decebal.

Incepand cu secolul IV Imperiul Roman cunoaste o divizare care duce la micsorarea si apoi disparitia lui.

In timpul Evului Mediu apare o noua putere condusa de papa ce declanseaza o serie de cruciade, mai ales impotriva popoarelor ce adaposteau urmasii Cavalerilor de Malta, predecesorii a numeroase loje masonice actuale cu care initial biserica era aliata.