Pages

13/12/2011

Infrastructura Europei

Infrastructura de transport este fundamentala pentru buna functionare a pietei interne, pentru mobilitatea persoanelor si a marfurilor si pentru o coeziune economica, sociala si teritoriala a Uniunii Europene. Cele 27 de state ale UE totalizeaza 5 milioane de km de drumuri pavate, din care 65000 de km sunt reprezentati de autostrazi, 212800 de km linii de cale ferata, din care 110.458 de km sunt electrificate si 42709 de km de cai navigabile interioare. Valoarea totala a investitiilor in infrastructura de transport, in perioada 2000-2006 a fost de 859 miliarde de euro.
Cele mai multe dintre aceste infrastructuri de transport au fost elaborate in cadrul spatiilor de politica nationala. In scopul de a stabili o retea multimodala unica, care sa integreze retelele terestre, maritime si aeriene pe intreg teritoriul UE, factorii politici de decizie europeni au decis sa stabileasca reteaua Trans-Europeana de transport, permitand marfurilor si persoanelor sa circule usor si rapid intre statele membre si asigurarea conexiunilor internationale.



Stabilirea unei retele transeuropene de transport eficiente (TEN-T) a constituit un element cheie al Strategiei de la Lisabona relansata pentru competivitate si ocuparea fortei de munca in Europa si va juca un rol la fel de important in realizarea obiectivelor Strategiei Europene in 2020. Daca Europa doreste sa-si indeplineasca potentialul sau economic si social, este esential sa construiasca legaturile lipsa si sa elimine blocajele din infrastructura de transport, precum si sa asigure durabilitatea viitoare a retelelor de transport, tinand cont de nevoile de eficienta energetica si provocarile schimbarilor climatice.
Avand in vedere cresterea traficului dintre statele membre (care este asteptat sa se dubleze pana in 2020), investitiile necesare pentru finalizarea si modernizarea unei retele Trans-Europene eficiente sunt esentiale. 
Costul de dezvoltare a infrastructurii din UE, pentru a corespunde cererii de transport, a fost estimat la peste 150 de miliarde de euro pentru anii 2010-2030. 
Finalizarea retelei TEN-T are nevoie de 550 miliarde de euro pana in 2020, din care aproximativ 215 miliarde de euro vor fi folositi pentru eliminarea principalelor blocaje. Data fiind amploarea investitiilor necesare, este necesar sa se consolideze dimensiunea de planificare a retelei de coordonare si de dezvoltare la nivel european, in stransa legatura cu guvernele nationale.
Uniunea Europeana sprijina punerea in aplicare a TEN-T-ului prin mai multe instrumente financiare cum ar fi: programul TEN-T, Fondul de Coeziune, Fondul European de Dezvoltare Regionala si imprumuturi si garantii de credit oferite de Banca Europeana pentru Investitii.
Subventiile, in special in cadrul liniei bugetare TEN-T, si Fondurile Europene pentru Dezvoltare si de Coeziune, au un rol major atat in pregatirea proiectelor cat si in etapele lor de implementare. Subventiile sunt alocate pentru studii, de la studii de fezabilitate pana la studii aprofundate tehnice sau de mediu si explorari geologice costisitoare, ajutand la depasirea dificultatilor timpurii ale proiectului si la faza de lucru. Un aspect cheie in ceea ce priveste punerea in aplicare a politicii TEN-T este de a lega rationalizarea acordarii de subventii la valoarea adaugata a Proiectelor Europene, asfel incat sa se asigure cea mai buna valoare pentru banii UE.

No comments:

Post a Comment