a) comertul dintre consolidare si stabilizare;
b) consolidarea fiscala, in contextul unui sistem bancar aflat in dificultate, unde canalul de credit este limitat si fara de care redresarea economica poate avea loc cu greu;
c) lipsa de ajustare a cursului de schimb in zona euro, care ar putea face mai dificil pentru tarile cu probleme de competivitate sa realizeze o consolidare fiscala cu succes.
In literatura de specialitate, privind consolidarea financiara, se gasesc numai dovezi partiale cu privire la aceasta problema. In prezenta unei crize financiare sistemice, repararea sectorului bancar este o conditie prealabila pentru ca o consolidare fiscala sa reuseasca reducerea nivelului datoriei, mai ales atunci cand consolidarile fiscale sunt bruste. Chiar si dupa ce sectorul bancar este reparat, desi consolidarile fiscale sunt mai viguroase ele au mai putin succes in absenta unei crize financiare. Dinamica datoriei curente in UE este nefavorabila si, in unele cazuri, cuplata cu cresterea deservirii costurilor datoriei si perspectivele de crestere s-au deteriorat mai mult justificand strategii diferentiate de consolidare in tarile UE.

Grecia a adoptat moneda euro ca moneda nationala in ianuarie 2002. Adoptarea monedei euro i-a oferit
Greciei (fosta tara cu un nivel ridicat de risc al inflatiei) acces la tarife competitive de imprumut si de asemenea la rate scazute pe piata de euroobligatiuni. Aceasta a condus la o crestere dramatica a cheltuielilor de consum, care a dat un impuls semnificativ pentru cresterea economica. Intre 1997 si 2007, Grecia a avut o crestere medie de 4% a PIB-ului, aproape dubla fata de media Uniunii Europene. Ca si in alte tari europene, criza financiara si incetinirea economiei reale ce rezulta din aceasta au avut un impact negativ asupra ratei de crestere din Grecia, care a incetinit la 2% in 2008. Economia a intrat in recesiune in 2009, ca urmare a crizei financiare globale si a impactului acesteia asupra accesului la credite, comertului mondial si consumului intern (motorul de crestere in Grecia).
Cresterea mare si ratele scazute ale dobanzilor au mascat deficiente majore fiscale si structurale care au fost agravate de criza financiara globala si de recesiunea ce a urmat. Ca urmare a unui deficit fiscal ridicat in 2009 (recent revizuit in sus de catre Eurostat de la 13.6% din PIB la 15.4% din PIB) si a costurilor de drept, precum si deteriorarea competivitatii mari ce rezulta din zona euro-medie a inflatiei si a rigiditatii din pietele de produse si fortei de munca, pietele de la inceputul anului 2009 au inceput sa puna la indoiala sustenablilitatea datoriei publice a Greciei. In cele din urma, costurile indatorarii nesustenabile vor face ca Grecia sa-si piarda accesul pe piata, fortand primul-ministru ca pe 23 aprilie 2010 sa solicite un program de asistenta urgenta de la partenerii din zona euro si de la Fondul Monetar International (FMI).
No comments:
Post a Comment